Kustens IF startar damlag
2021-07-15 15:05

Nu kan vi äntligen meddela att vi till säsongstarten 2021/22 kommer att ha ett damlag i Kustens IF.

Vi kommer att för första gången kunna erbjuda både flickor och pojkar att spela innebandy hela vägen från innebandyskolan upp till juniorlag och vidare till innebandy på seniornivå.

Ledarstaben kommer att se ut enligt följande:

Huvudtränare blir Andreas Gillrup som senast kommer från Kustens A-lag herr där han har varit uppskattad och omtyckt ledare sista åren. Andreas har tidigare även lett damlag i Halmstad IBK.

Linda Granström kommer vara spelande tränare. Hon har senaste åren tillhört Falkenbergs div 1-lag och vi är oerhört nöjda med att vi kommande säsong kommer att kunna nyttja Lindas ledaregenskaper både på och utanför planen.

Till sista blev idag (9/3) Bengt ”Bengan” Filipsson klar som lagledare. "Bengan" har även han varit i Falkenberg (herr-A) senaste säsongen och vi är övertygade om att "Bengan" kommer att bli en viktig kugge i vår strävan att bygga en bra lagkänsla, nu när vi startar upp ett helt nytt lag.

I nuläget räknar vi med att kunna lyfta upp ca 8 – 10 spelare från våra juniorer till damtruppen. Utöver Linda Granström har vi även gjort klart med Charlotte Sylwander och Tess Åberg Leijs från Falkenbergs div-1 trupp. Vi kommer framöver fortsätta vårt arbete med att rekrytera ytterligare spelare.

Målsättningen med säsongen kommer självklart handla om att göra vårt bästa och nå en så bra placering i tabellen som möjligt. Men framför allt handlar det nu om att etablera ett lag och ta hand om och utbilda de 8 - 10 juniorer som vi flyttar upp i damtruppen. Bakom dem väntar sedan många lovande tjejer i junior- och ungdomslagen.

Spelar du själv innebandy, eller tidigare har spelat seniorinnebandy och är intresserad av att vara med och spela i Kustens första damlag är du välkommen att kontakta Senioransvarig Nicklas Andersson på telefon/sms (0735 - 346126) eller epost sportchef@kustensif.se

Senioransvarig,
Nicklas Andersson

-------------------------
Vi i styrelsen är otroligt nöjda med resultatet av Nicklas arbete. Att starta ett damlag togs beslut om för några år sedan och äntligen är vi framme. Timingen är perfekt eftersom vi idag har 130 tjejer i åldrarna 6 – 18 år i föreningen.
En av de viktigaste delarna för styrelsen var att våra nuvarande juniorspelare ska utgöra en betydande del av damlaget. Detta blir nu verklighet och samtidigt har vi säkrat upp med rutinerade spelare som kan stötta våra ungdomar.
Nu hoppas vi på att läget kring Corona förbättras så att träningarna för damlaget kan komma i gång.

Ytterligare en pusselbit på plats, härligt!

Ordförande,
Fredrik Larvall